Billigaste bilmärkena och modellerna att äga 2023

Det är allmänt välkänt att den pågående lågkonjunkturen har fått uppmärksamhet från alla håll och kanter. I den nuvarande ekonomiska situationen är det knappast en hemlighet att vi befinner oss i en period av ekonomisk osäkerhet. För många har bilen gått från att vara en bekvämlighet till en oumbärlig och ekonomiskt tuff del av vardagen och utgör i många fall en av de största utgifterna i månatlig budget. Därför är det kanske just nu ett kritiskt ögonblick att revidera och omvärdera våra val.

Genom att ta en närmare titt på våra bilalternativ kan vi potentiellt spara en betydande summa varje månad. I den följande artikeln går vi igenom en steg-för-steg process för att kalkylera de exakta kostnaderna för att äga en bil per körda mil. Dessutom presenterar vi en översikt över de mest ekonomiska begagnade bilarna i olika kategorier.

Billigaste bilarna att äga 2023

Översikt över mest ekonomiska biltyperna:

  • Småbilar
  • Halvkombi/Golfklass-bilar
  • Mellanklass-bilar
  • SUV:ar och Crossovers
  • Laddhybrider
  • Elbilar

Och här är de fem billigaste modellerna att äga:

  1. Volkswagen Up
  2. Mazda MX-30
  3. Fiat 500e
  4. MINI Cooper
  5. Nissan Leaf

Att få en tydlig förståelse för den verkliga kostnaden av att äga en bil kräver en noggrann räkneövning. Denna övning involverar att summera alla tänkbara utgifter och sedan fördela dessa över antalet mil du förutspår att du kommer att köra. Detta uträkningssätt ger dig inte bara en större insikt i bilens kostnad, utan ger också en dynamisk syn på de ekonomiska aspekterna av att äga en bil. Om bilkörning är något som sker sporadiskt, kan det vara värt att reflektera över om en personlig bil faktiskt är nödvändig, eller om alternativ som biluthyrning eller delningstjänster kan vara mer kostnadseffektiva i längden.

Första steget i denna beräkning är att sammanställa bilens pris vid inköp, förutsäga de skatter du kommer att debiteras och skatta hur mycket bilens värde kommer att avta över den tid du har den i ditt ägande. Om du fick någon form av rabatt eller bonus vid köpet bör detta subtraheras från inköpspriset. Notera att det är just värdeminskningen över tiden som bör tas i beaktning, inte det ursprungliga inköpspriset. Anledningen bakom detta är att de pengar du eventuellt får vid en framtida försäljning av bilen inte bör räknas som en utgift. Värdeminskningen representerar i själva verket det pris du betalar för att ha tillgång till bilen under en specifik tidsperiod. Vid beräkning av värdeminskning är det bäst att göra en konservativ uppskattning. Om bilen är helt ny och säljs efter tre år, kommer värdeminskningen att vara relativt hög. Å andra sidan är värdeminskningen för en något äldre begagnad bil generellt sett lägre. Som en generell regel kan man anta att en ny bil förlorar ungefär 50% av sitt värde under de första fem åren, och en betydande del av detta sker ofta redan under det första året. Andra faktorer som påverkar värdeminskningen inkluderar antalet tidigare ägare, total körsträcka och historik av eventuella skador. Om du har intresse av att veta din bils värde vid försäljning, kan du använda onlinevärderingstjänster för detta ändamål

Nästa steg innebär att inkludera fordonsskatt i din kalkyl. Om du är osäker på skattebeloppet kan du enkelt få reda på detta genom att konsultera vägtrafikregistret. Ange bara bilens registreringsnummer och leta efter avsnittet om skatter och avgifter.

Den typ av bränsle du väljer har en betydande inverkan på dina totala ägandekostnader. En dieselbil har exempelvis vanligtvis högre bränslekostnader än en elbil som laddas hemma. För att beräkna dina bränslekostnader multiplicerar du den genomsnittliga bränsleförbrukningen vid blandad körning med det totala antalet mil du planerar att köra under den tid du äger bilen. Därefter multiplicerar du detta med aktuellt bränslepris för att få de totala bränslekostnaderna för din bil. Informationen om din bils bränsleförbrukning finns i vägtrafikregistret.

Om du äger en elbil eller en laddhybrid kan du förvänta dig att din bränsleförbrukning ligger på cirka 2 kWh per mil. Om du har en fast elavtalskostnad kan du enkelt räkna ut dina bränslekostnader. Har du däremot ett rörligt elavtal måste du uppskatta ett genomsnittligt pris per kWh och multiplicera detta med det totala antalet körda mil.

Typen av bil du äger kommer att påverka kostnaderna för underhåll, reparationer och service. I allmänhet är mindre bilar billigare att underhålla än större modeller. Dagens mellanklassbilar och SUV:ar är ofta utrustade med komplexa tekniska komponenter och finesser, vilket är fördelaktigt så länge allt fungerar felfritt. Vid eventuella haverier kan dock reparationerna bli dyra. Om din begagnade bil fortfarande är täckt av garanti kan denna post vara relativt liten.

Ditt val av bilmärke kommer också att påverka kostnaderna för service och underhåll. Premiummärken tenderar att ha högre reparationssummor än mer standardiserade märken.

Sista steget är att lägga till alla fasta kostnader för din bil. Dessa inkluderar försäkring, parkeringsavgifter och eventuella lånekostnader om du har finansierat bilen. Undanta amorteringsbeloppet då detta är pengar du förhoppningsvis kommer att återfå när du säljer bilen. Kom ihåg att värdeminskningen redan är inkluderad i tidigare steg.

Efter att du har räknat fram den totala summan kan du enkelt dividera den med det totala antalet körda mil för att få din ägandekostnad per mil. En alternativ metod är att använda en online-kostnadskalkylator för ägandekostnader.

Exempel på hur kostnaden per körda mil kan beräknas:

  • Värdeminskning under 3 år: 60 000 kronor
  • Skatt under 3 år: 5 000 kronor
  • Bränslekostnader under 3 år: 36 000 kronor (3600 mil x 20 kr/l x 0,5 l/mil)
  • Försäkring under 3 år: 9 000 kronor
  • Parkeringsavgift under 3 år: 22 000 kronor
  • Ränta på billån (100 000 kronor) under 3 år (exklusive amortering): 13 644 kronor
  • Service, underhåll, besiktning 3 år: 10 000 kronor

Totalt: 155 644 kronor för 3600 mil, vilket motsvarar 43,23 kronor per mil.

Det bör noteras att ett lågt inköpspris inte alltid är synonymt med låga ägandekostnader. Om bilen har en lång körsträcka kan den kräva mer frekvent service och underhåll.

Avslutningsvis är småbilar ofta de mest ekonomiska valen när det gäller ägandekostnader. Om du inte har ett stort behov av utrymme och lyx kan det vara värt att överväga en begagnad småbil. Dessa bilar har ofta en attraktiv prisnivå vid köp, lägre skatter, bättre bränsleeffektivitet och bibehåller ett relativt stabilt andrahandsvärde.

Ägandekostnaderna för el-SUV:ar är generellt sett högre på grund av faktorer som höga inköpspriser, snabb värdeminskning, dyra reparationer och kostsamma försäkringspremier.

Sammanfattningsvis, när du är redo att investera i en begagnad bil är det avgörande att välja en modell som passar dina behov och ekonomiska förutsättningar. Genom att genomföra en noggrann och realistisk ägandekostnadsberäkning kan du undvika oväntade utgifter och fatta välgrundade beslut för din bilinnehav.

Tidningen ViBilägare har genomfört en omfattande studie av ägandekostnader för begagnade bilar i olika kategorier som har använts som källa i den här artikeln. För ytterligare detaljer om deras resultat och analys kan du läsa deras artikel här.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

I samarbete med Riddermark bil AB.

Rulla till toppen